mandag 18. august 2014

Medisinering

Nå har jeg sovet dårlig i ca 3 uker, mange netter har jeg ligget våken hele tiden, mens andre dager har det kun vært et par timer jeg har sovet. VELDIG slitsomt, det må jeg få si.

Derfor tok jeg saken i egne hender, og ringte fastlegen. Snakket med behandler først, da hun ringte meg. Jeg ble anbefalt av behandler å prøve vallergan 30mg først, siden det har jeg liggende. Det syns jeg ikke noe om faktisk, og det sa jeg, fordi hvis jeg skal fungere på jobb er jeg nødt til å ha både søvn, og være opplagt om dagen. Det blir jeg IKKE av vallergan, den er en ordentlig dritt pille, som gir så sykt hangover at det ikke skulle vært lov! Greit jeg sovner av den fordi den er søvndyssende, men ikke tale om at jeg tar den når jeg blir såpass zombie dagen etter. Men hun sa at det er verre om jeg ikke sover og går i svime på jobb, enn om jeg tar vallergan og går i svime pga den. Jeg sa jeg gikk med på det til slutt, fordi jeg orket ikke å agrumentere mer.

Og SÅ ringte jeg fastlegen etterhvert, når jeg fikk tenkt litt over saken. (han var jo selvfølgelig ikke på kontoret akkurat da, men han ringte meg opp igjen ganske så snart)
Fordi når jeg var innlagt sist, fikk jeg truxal x3 pga angst og uro, samt stillnoct til natta for å få sove. Og jeg syns truxalen er verdt å gi et forsøk, fordi den er beroligende, og søvndyssende,  da slår jeg på en måte to fluer i en smekk. Så jeg fortalte situasjonen, og fortalte hva jeg selv mente og ønsket. Vi snakket litt rundt medisinering, hva jeg hadde prøvd og hva som ikke fungerte. Og vi kom frem til at jeg skal prøve Truxal, jeg fikk en pakke med 15mg, kunne ta opp til 15 x3, så får vi se om dette fungerer. Kjenner jeg gleder meg litt til å prøve, for jeg har litt høye forhåpninger, selvom jeg vet det er dumt. Men men. Håper virkelig det fungerer, så jeg får sovet litt ordentlig. Det trenger jeg!

Idag har jeg gått rundt i koma på jobb, begynte halv 8, og må derfor stå opp kl 6. Kjenner jeg er sein i bevegelsene, og det er egentlig litt ekkelt. Drakk så mye kaffe at jeg fikk halsbrann. Våkna litt etter det, og hadde heldigvis novaluzid (halsbrann tbl) i veska. Herregud jeg høres ut som den pillemisbrukeren, haha! Det finnes en pille for alt, har jeg hørt, og det utnytter jeg! NEIDA, jeg gjør ikke det altså, men nå når jeg ringte fastlegen var jeg virkelig desperat altså, og det sa jeg til han også. Jeg tar sjelden piller hvis jeg har vondt i kropp eller hodet, så det å velge å ta en pille for å få roet meg ned, og for å få sove var siste utvei. Skikkelig desperat. Greit jeg tar en hel haug med medisiner nå også, og jeg vil tørre å tippe at halvparten trenger jeg ikke lenger. Men så har vi disse legene og psykiaterne som jobber på DPS'en som mener at jeg trenger de. Og jeg får ikke trappet ned på egenhånd heller, for de kommer i multidose, og der er det jo ferdig oppmålt det jeg skal ha i løpet av en dag. Og det er skummelt å bare kutte ut medisinene på egenhånd, da det kan få stygge konsekvenser. Går jo på antipsykotika, og hvis man kutter ut den helt plutselig, kan man få tilbakefall, har jeg hørt. Og Lamictal'en føler jeg er den som fungerer best på meg, stemningsstabiliserende tbl, den har hjulpet meg masse. Tja, de andre har vel hjulpet på en måte de også, men jeg har ikke de symptomene lenger, som gjør at jeg må stå på antipsykotika. Jada, jeg vet at de liksom skal ta vekk symptomene mine mtp psykose, men jeg føler meg fin, jeg føler ikke at jeg trenger de lenger. Jeg vet ikke. Jeg har vel ikke peil, har jeg hørt, men. Ja ja!

2 kommentarer:

  1. Hvordan har det gått med søvnen ? Blitt no bedre ?

    Klem <3

    SvarSlett
  2. Hei du! :)
    Søvnen er blitt mye bedre, heldigvis. :D
    klem <3

    SvarSlett